Mikael Niemi "Mannen som dog som en lax"

Jag har inte läst något av Niemi tidigare, skäms på mig men det är dagen sanning. Den här titeln kunde jag dock inte motstå, visst är den lika läcker som t ex "polis, polis potatismos" eller dyl?!
Nåja, Niemi då. Det här var faktiskt en lite intressant författare. Nu kanske jag t o m kommer att orka mig på "Populärmusik från Vittula", för jag gillade den här mannens språk och användande av ord.

Boken i sig var ingen regelrätt höjdare dock. En kvinnlig polis far från Stockholm till Pajala för att utreda ett mord på en gamling. En gamling som snart visar sig vara så där populär bland ortsbefolkningen, en riktig hårding och på det stora hela en vedervärdig karl. Det finns många intressenter till titeln som mördare och utredningen blir ganska komplicerad just därför. Polisen Therese får det lite kämpligt tidvis, både vad gäller språkbruk, eftersom tornedalska är det främsta språket, men även med sina relationer till familj och även till - misstänkta. Storyn vandrar mellan Pajala och Stockholm och bitvis är det lite svårt att hänga med i svängarna vilka alla aktuella är. Vem mördaren är kommer inte fram förrän just i det allra bittra slutet och är en ahaupplevelse som samtidigt känns lite....förhastad-nu-är-jag-trött-på-att-skriva-så-jag-gör-ett-snabbt-avslut.  Rolig bitvis, mystisk och halvt långtråkig andra bitar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0