Ed McBain "Fat Ollies bok"

Jag var kring tio år när jag upptäckte Ed McBain. Under tonåren plöjde jag böckerna om 87:e distriktet en efter en med stor förtjusning och flera gånger om, det var han som fick mig att komma in på polisromanspåret antar jag. Nu, sisådär 25 år senare (herregud, vart tog åren vägen??) och efter att inte ha läst en regelrätt McBain på många år, sprang jag på Fat Ollie. Och blev så besviken. Här upptäcker jag att McBain är en i raden kioskförfattare, han som var min store husgud i bokvärlden genom hela min uppväxt. Det ÄR för sorgligt. Fast de tidiga böckerna _var_ bra, jag vägrar tro annat och därför vill jag heller inte läsa om dem för att inte glorian ska hamna på sniskan.

Fat Ollies bok utspelar sig även den i Staden (aka New York), poliserna i 87:e disktriktet är desamma som alltid, som Carella, Kling, Ollie själv m fl. En politiker blir mördad och Ollie Weeks blir utredare. Ollie drömmer om att bli författare och med sig till mordplatsen har han sitt utkast till första roman i bilen. Det blir inbrott i bilen och romanen blir stulen, och medan Carella och Kling sköter mordutredningen så försöker Ollie få tag i sin dyrgrip. Ungefär detta är handlingen och mycket mer än så blir det inte. Förutsägbart och ingen aha-upplevelse; den här boken ska man endast läsa om man som jag är en gammal McBainräv. Vill man dock bli en McBainräv ska man bege sig till närmaste antikvariat och köpa på sig: 
 
  • Polishataren (även Avslöjad) (1956; Cop Hater)
  • Rånaren (även Kvinna överfallen) (1956; The Mugger)
  • Langaren (även Heroin) (1956; The Pusher)
  • Svindlaren (även Döden tatuerar) (1957; The Con Man)
  • Mördarens val (1957; Killer's Choice)
  • Hämnden (1958; Killer's Payoff)
  • Ladykiller (1958; Ladykiller)
  • Flaskan (1959; Killer's Wedge)
  • Hatet (1959; 'Til Death)
  • Hotet (1959; King's Ransom)
  • Handen (1960; Give the Boys a Great Big Hand)
  • Den döve (1960; The Heckler)
  • Het söndag (1960; See Them Die)
  • Svart motiv (1961; Lady, Lady, I Did It)
  • Som kärlek (1962; Like Love)
  • M fl, m fl...Underbar läsning!

    Bokomslag: "Fat Ollies Bok"


    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0