Sheila O´Flannagan "Den jag ville ha"

Det här är en bok som man försvinner i, en av de där man inte ska börja läsa en söndagskväll - för då kommer man inte upp på måndagen.

Två kvinnor, i parallella historier, får man följa i lite omvänd ordning. Bägge är framgångsrika inom sina områden, bägge har relativt gott om pengar. Från början var de bästa vänner, tills den ena förförde den andras pojkvän. 10 år efter förförelsen får den försmådda en bröllopsinbjudan till gamla kompisens och gamla pojkvännens bröllop, en storslagen historia på ett irländskt slott. Hon bestämmer sig för att gå dit, men inte för att fira det lyckliga paret.

Låter banalt, jag vet, men man faller verkligen för karaktärerna, och det är ju inte helt otrevligt när det går bra för de goda och de onda får betala för gammal ost. O`Flannagan skriver medryckande, och är mycket duktig på cliff hangers, hon beskriver detaljer på det där självklara sättet, som gör att man tycker att man är en del av kvinnornas liv. Vilket resulterar i att man saknar sina kompisar när boken tar slut. Snyft.



Kommentarer
Postat av: Lotta

Det här låter som en kul bok, den lägger jag på min "måste-läsa"-lista!

2008-09-01 @ 08:52:11
URL: http://hyllan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0