Mari Jungstedt "Den mörka ängeln"

Är en psykologisk thriller och en skildring av den ödeläggelse ett föräldraskap kan leda till. Så står det i slutklämmen på baksidan och just så är det. Som vanligt i Jungstedts böcker är kommissarie Knutas och journalisten Johan Berg huvudpersonerna och Gotland är arenan för dåden. OCh som vanligt är Jungstedts böcker inga mästerverk vad gäller skrift, men i min skalle och utifrån mina erfarenheter sett fastnade den här boken och kändes inte alls otäck någonstans utan mer ett "jahapp, är det så här det kan gå?".

I stora drag skildrar boken en kvinna som levt som ensamstående försörjare till tre barn och som inte behandlat sina barn särskilt väl. Det finns även ett fosterhemsplacerat halvsyskon med i bilden så inalles finns fyra avkommor.

Kvinnan blir på olika sätt utsatt för mordförsök, och ett annat mord föregår dessa. Man har listat ut vem förövaren är när mer än halva boken är kvar, så lite tråkigt är det just därför, men det finns parallella historier om barn och föräldraskap och andra våldsbrott som går vid sidan av, och det är nästan dessa som gör handlingen mer intressant. Tyvärr får Jungstedt inte ihop alla lösa trådar utan slutet känns mer som ett hafsverk, eller är det kanske meningen att man med spänning ska vänta in nästkommande bok i serien? Vad vet jag.

Oavsett så rekommenderar jag "Den mörka ängeln", men det är inte på grund av annat än för att få en sorts förförståelse för andra människors uppväxtförhållanden.

Bokomslag: "Den mörka ängeln"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0