Linda Olsson "Nu vill jag sjunga dig milda sånger"

En av de vackraste, lugnaste böcker jag läst är "Nu vill jag sjunga dig milda sånger". Den handlar om en författare som bosätter sig på ett litet torp i Dalarna, för att skriva klart en bok. I torpet bredvid bor en äldre kvinna, Astrid, och boken handlar helt enkelt om samspelet mellan dessa två kvinnor.

Det är språket som fångar. Ibland hittar man böcker som man förlorar sig i, i stämningen, och det här är en av dem. Läs den när du har tid att fölora dig själv en stund, inte när du ska upp till jobbet tidigt nästa morgon, för du kommer inte kunna sluta läsa. Boken är dessutom skriven på engelska från början, av en svensk tjej som jag tror bor på Nya Zeeland, sedan är den översatt - utan att förlora det vackra.

Det händer egentligen inte så mycket i boken, de samtalar, och mins. Men man fastnar likaväl, och karaktärerna lever kvar, man saknar dem när man läst sista sidan.

Läs den!

Omslagsbild: ISBN 9789100114084, Nu vill jag sjunga dig milda sånger

Kommentarer
Postat av: C

Instämmer här - jag grät nästan av besvikelse när den var slut. Stämningen, och språket, är fantastiskt! Jag kommer aldrig att se filmen ;)

2008-06-25 @ 00:15:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0