Marian Keyes "Å andra sidan"

Jag gillar verkligen Keyes, hon skriver så enkelt och naturligt, så där som man själv skulle vilja kunna skriva. Handlingen dör aldrig, inte ens i mitten så där som de flesta böcker gör. Det enda negativa skulle väl vara att man aldrig kan lägga ifrån sig hennes böcker, vilket resulterar i att jobbdagarna blir outhärdliga när man lägger vantarna på ett av hennes verk.

Som alltid handlar boken om kvinnor, och inte schablonbilden av kvinnor. Även om de ofta beskrivs som relativt vackra, så får man alltid ingående insyn i vad de själva tycker om sig själva, och det är långt ifrån odelat positvt. Jag faller för att hon beskriver sina karaktärer med de brister och fel, som man vanligtvis beskriver sig själv med. Man kommer karaktärerna mycket nära, ett välfungerande recept.

Den här gången är det tre kvinnor som står i fokus, två aspirerande författare och deras agent. Bilden kompliceras lite då en av de kvinnliga författarna (Lily), snott den andra kvinnliga författarens (Gemma) pojkvän. Lily är den som får sin bok publicerad först, och Gemma använder sina författardrömmar för att tävla med Lily om läsarna. Alla tre har dock egna fascinerade liv, som man mer än gärna följer. Striden mellan författarinnorna blir således en bihistoria som för de andra historierna framåt

Det här är en drömma-sig-bort-bok, egentligen perfekt för stranden eller solstolen, om man får drömma sig tillbaka till sommaren. Egentligen handlar det nog bara om att jag skulle velat haft en hel dag på mig, så att jag skulle fått läsa oavbrutet...













Kommentarer
Postat av: Lotta

Jag har faktiskt ALDRIG läst en Marian Keyes bok, konstigt nog då jag läst "alla andra" liknande författare. Är alla fristående eller vilken tycker du jag ska börja med?

2008-09-03 @ 12:38:30
URL: http://hyllan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0