Helena von Zwieigbergk "Fly för livet"

Det här var en rätt ok roman, i alla fall för mig och ur mitt yrkesliv sett. Det gav lite funderingar, eller i vart fall bekräftelse på att det aldrig är ok att släppa någon intagen bakom ryggen för då kan det gå åt skogen.

Fängelseprästen Ingrid blir tagen som gisslan när en bunt intagna lyckas med ett flyktförsök. Man får följa dem och Ingrid under flykten med alla de känslostormar och rädslor och hopplösheter som uppstår. Den är tidvis ganska otäck, jag kunde härröra de kriminella till verkliga personer och kände hur väldigt lite jag skulle vilja hamna i Ingrids situation. Jag ska ta med mig den här boken till jobbet imorgon och låta mina kollegor läsa den om de vill, jag tror det vore nyttigt (särskilt för vissa ;))

Zweigbergk har tydligen gett ut tre tidigare kriminalromaner om fängelseprästen Ingrid, och jag skulle nog kunna tänka mig att låna de tidigare utgivna på biblioteket. Inte köpa, men låna, för så bra var de definitivt inte.

Omslagsbild: ISBN 9789155233778, Fly för livet

Kommentarer
Postat av: Pappa

Ska se vad jag kan göra åt de tre tidigare HvZ-orna!

Kram!

2008-08-25 @ 10:21:59
Postat av: H

Aj, jag kan tänka mig att det där var ganska jobbigt att läsa, framför allt då vi talade om hiss-incidenter nyss...

2008-08-25 @ 10:22:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0