Dean Koontz "Frankenstein, City of night"

Det här är andra boken som Koontz tillsammans med Ed Gorman skriver om Frankenstein. Inte den Frankenstein vi har sett på film dock. Här handlar det om en framtidsvision, och ska man vara riktigt korrekt så går väl hela boken ut på att varna för kloning.

Frankenstein är den Frankenstein som filmen beskriver, för 200 år sedan, och han har också levt i 200 år genom att han experimenterar med sin egen kropp. Han kände både Hitler och Stalin, och jobbade under dem, bl.a. tillsammans med doktor Mengele. Det var dessutom han, som utan att mena det, tog livet av Stalin. Stalin ville även han leva förevigt, och tog samma medel som Frankenstein, tyvärr hade han en hjärntumör, som växte snabbare med injektionerna. Oj, vad rörigt det blev, men jag gillar hur han binder ihop det historiskt.

Frankenstein är alltså vetenskapsmannen, och han har fortsatt skapa människor, kloner. Idag är han redo att ta över världen, med sin nya ras av människor, som bara finns för att uppfylla hans önskningar - standard worlddomination med andra ord.

Framkensteins monster lever också han fortfarande, Deucalion, och det är han som är den goda i historien. Det är han som försöker döda sin skapare, men tyvärr är alla Frankensteins varelser programmerade att inte skada sin skapare, så han behöver hjälp av "vanliga dödliga".

Jag älskar sådana här böcker, lite lagom sci-fi/skräck/skulle-faktiskt-kunna-hända-om-det-blev-riktigt-illa. Koontz skriver dessutom på ett sätt som passar mig, lagom detaljerat, bra person- och miljöbeskrivningar samt bra grundstorys som hela tiden förs framåt. Enda negativa ska väl vara att boken inte avslutas, det blir som en såpa, så nu måste jag ha tag på nummer tre också, om den kommit ut vill säga...

City of Night (Dean Koontz's Frankenstein, Book 2)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!

Vet du var man hittar Frankenstein nätternas stad " city of night" har letat mig gul å blå. Mvh Camilla

2009-09-16 @ 21:26:21
Postat av: Grinig Gubbe

Såvitt jag förstår har den ännu inte givits ut på Svenska. Jag kan i alla fall inte heller hitta den någonstans.

Jag tror det är Kriminalförlaget som håller på de Svenska rättigheterna, men dom verkar inte heller gå att få tag på.

Kanske har dom gått i konkurs, eller...?

2010-06-10 @ 19:00:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0