Dean Koontz "Odd Hours"

Det tar alltid längre tid att läsa på engelska, och jag måste erkänna att jag inte gillar att anstränga mig när jag läser - det ska bara flyta på utan att jag ska behöva tänka. Men Koontz engelska är enkel, lite som att läsa Harry Potter, så jag antar att jag inte borde gnälla.

Boken är bra, men det är lite för lite övernaturliga inslag för att jag ska vara helt nöjd. Visserligen så tar det övernaturliga väldigt liten plats i de andra böckerna om Odd Thomas, men i den här boken är de i stort sett obefintliga. Det som för boken framåt, är att Odd träffar en gravid tjej som, även hon, verkar ha någon slags övernaturliga gåvor (förbannelser). Vilka de är får man dock inte ta del av, och hennes standardreplik i boken är "All things in their time", vilket naturligtvis driver mig vansinnig. Här är det också tydligt att Koontz frångår det tidigare konceptet att samtliga böcker om Odd är helt fristående. Visserligen avslutar han huvudstoryn, men han lämnar väldigt många frågor obesvarade. Den här serien kommer han mjölka länge...

Boken handlar om kärnvapen den här gången, och visst är det ett möjligt scenario, men jag faller inte för det. Dessutom är de scener där Odd så att säga bekämpar de onda människorna alltför utdragna, men det kan ha att göra med att boken är på engelska.

Men så finns det ju de där Odd-citaten, där man fastnar och verkligen tänker efter. Där det är tydligt att Koontz kritiserar det amerikanska samhället, och inte minst den amerikanska moralen, eller amerikanska förresten - västerländska kanske är ett bättre ord. Dom gillar jag!

"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing"  Edmund Burke 1795 (observera före WW2!)

" It is also essential that good men and women not be educated and propagandized into believing that real evil is a myth and that malevolent behavior is merely the result of a broken family´s or a failed society´s shortcomings, amenable to cure by counseling and by the application of new economic theory"  Odd Thomas

Det är sånt här som är kul, så kära C, vad tycker du om den teorin....

Odd Hours


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0