K Arne Blom "Med andra ögon"

Ibland när man minst anar det blir man sådär rysligt lycklig av böcker. Som t ex när man tvingas vara en god förälder och bevista dotterns bokdag i skolan; ett jippo för barn och föräldrar som måste engagera sig en lördag när det finns tusen andra saker man egentligen vill göra. Nåväl, den där lördagen i maj gav resultat. Där, bland alla bokstånd låg DEN. Ett alster av min käre gamle vän K Arne Blom, en av mina all time favourite-författare, en bok som jag inte kan påminna mig att jag har läst förut! Det är vardagslycka, minsann. Och den har jag sparat till ikväll.

Jag har endast kommit en dryg tredjedel än så länge och tyvärr måste jag säga, om man nu ska hitta något negativt, så är det att det är en ur Himmelsholmserien. Jag är inte lika impad av denna hans variant som jag är av serien om Lundkonstaplarna, men whattheheck - det är ju mina käre gamle Blom :)

Den här varianten handlar om ungdomar som försvinner mystiskt. Gamla getabockar till poliser kliar sina huvudsvålar och begriper inte det här övernaturliga utan förklaring. Man riktigt känner lukten av svettig halvfet sjuttiotalspolis där de sitter vid sina galonklädda skrivbordsstolar på kontoret, i en liten påhittad stad som har Nässjö som förebild. Jag är lite kär i småstadspoliser, särskilt om de är påhittade av K Arne Blom.

Känner ni inte till denne superbe författare? Vet hut.



K (Karl) Arne Blom, född 1946, uppväxt i Nässjö, sedan studietiden bosatt i Lund, är en svensk författare och översättare.

Han är ledamot i Skånska Deckarsällskapet och Svenska Deckarakademin.

Även om han ursprungligen var mest känd som deckarförfattare har Blom även skrivit ett flertal böcker om skånsk och särskilt lundensisk historia. Här har han även engagerat sig starkt i Smålands nation och vänt sig emot dess politisering. Han har också varit redaktör för Sydsvenska Författarförbundets tidning Sydförfattaren.

Blom är en av författarna bakom den kollektiva pseudonymen Bo Lagevi.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0