Elisabeth Gilek "Varför dog Monika P?"

Det här var en oerhört konstig roman, eller snarare lite udda och ovanlig. Huvudpersonen är nämligen död, utan att det blir alltför övernaturligt. Man får följa Monika P från det att hon hittas mördad till det att hon själv kommer fram till vem som mördade henne, och under resans gång ska hon komma fram till vem hon är/var och vilka irrvägar hennes liv har tagit ´til the bitter End.

Jag har tidigare läst "Jessica Jungs saknad" av samma författare och Gilek är något att hänga i julgranen. Jag tycker hennes författarskap fått alldeles för lite utrymme i media och det är riktigt synd. Gilek avhandlar brott mot kvinnor och tydligen skall det komma en tredje roman framöver. Den ska jag läsa.

"Jessica..." var visserligen betydligt bättre än "...Monika P", men den sistnämnda är ändå klart läsvärd då den är annorlunda. Och om annorlunda tycker jag ju.

    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0