Jane Moore "Exhäxorna"

Det här är en riktig semesterbok! Chicklitt på hög nivå, en sån där bok man kan läsa ut på en eftermiddag, även om barnen är hemma.

Man har ju läst böcker där medelålders män byter ut sina fruar förut, men jag har i alla fall alltid läst dem ur första fruns perspektiv. Den här boken utgår från de nya fruarna perspektiv, därav titeln Exhäxorna. Hur kul som helst är det.

Fyra kvinnor har bildat en klubb - Nya fruars klubb - vars enda syfte är att de ska få prata av sig om exfruarna, utan att bli dömda. Här har de också chansen att prata av sig om barnen från det första äktenskapet, och om sin maktlöshet när det kommer till sagda barn. Boken handlar helt enkelt om de Nya fruarnas kamp mot de gamla, och i vissa fall med eller mot graviditet och självupptagna män.

Man har full förståelse hela tiden, boken är dock så skickligt skriven, så att man har full förståelse för bägge läger - både för de gamla, och de nya fruarna. Alla Nya fruar vinner inte i längden, och inte ens då tycker man att det är fel, även om de Nya fruarna naturligtvis är pyttelite mer änglalika än de gamla. Framför allt är de Nya fruarna ruggigt mycket snyggare.

Boken bjuder också på oförglömliga citat, ett som jag tror att jag ska anamma är: "Jag vill ha allt, och jag vill ha det hemkört", av min favvofru Julia.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0