Sara Gruen "Bröderna Benzinis spektakulära cirkus"

För ett tag sedan tog jag tag i en bok som inte lockade mig det allra minsta; Bröderna Benzinis spektakulära cirkus. Bara titeln avskräckte mig - cirkus - jag hatar cirkus. Dessutom skulle den utspela sig under depressionen, och den historien vet man ju att man läst förut; stackars, stackars, men oj vad bra han klarade sig...

Jag hade fel, det var en av de bästa böckerna jag läst. Författaren lyckas bygga upp karaktärerna så att jag verkligen saknade dem när jag hade läst ut boken. Dessutom var det ingen stackars, stackars-bok, utan en jävlar, anamma-bok. En av huvudkaraktärerna är till råga på allt en elefant, som jag gillade.

Boken handlar om den unge Jacob Jankowski som under depressionen av en slump får jobb på en, just det, cirkus. Han hamnar i bråk, han blir kär och han skapar problem, och man vill läsa fortsättningen om det hade funnits en.

Efteråt har jag förstått att boken har vunnit en massa pris, men å andra sidan har jag aldrig varit särskillt imponerad av Nobelpristagarna... Den här borde få Nobelpriset istället.

Läs den!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0