Steve Berry "Den tredje hemligheten"

The Roanoak Times lovar på bokens framsida att "Läsare som gillade Da Vinci-koden kommer att kasta sig över denna berättelse". Där håller jag inte med, skulle i så fall vara för att boken rör sig inom katolska kyrkans ramar, inte för mysteriets komplexitet.

Oavsett om jag lät negativ nu, så älskade jag den här boken. Inte för mysteriet som utlovats, det är ruggigt tunt, med en ganska löjlig upplösning, utan för den detaljerade beskrivning av politiken inom den katolska kyrkan. Här finns alla människokategorier representerade, goda som onda, och alla är iklädda kardinalernas röda klädnad. Men, jag är ganska säker på att man måste ha ett rejält intresse för katolska kyrkan för att inte ge upp efter 100 sidor, för själva mysteriet ligger inte i fokus, och drivs knappt framåt, det är politiken som står i fokus.

Själva mysteriet handlar om profetior, hemligheter som Jungfru Maria avslöjat för barn, och som sedan gömts undan av tidigare påvar. Politiken handlar om kardinalernas kamp om påvestolen, och dessas desperata kamp för att behålla och återupprätta katolska kyrkans makt. Läs den för insynen i Vatikanens korridorer, inte för att få reda på vad  Jungfru Maria avslöjade.

Den tredje hemligheten


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0