A.J Lake "Drakens bok"

Jag gillar sagor, och vad är fantasy annat än sagor? Det här är en ungdomsbok, med stor text, vilket betyder att den tar ganska så exakt två timmar att läsa ut, om man dessutom sover lite i mitten.

Drakens bok handlar om två barn som lider skeppsbrott och hamnar på en strand, med en mystisk kista. En äldre man hittar dem och de upptäcker att de har fått varsin, ganska ovälkommen, gåva. Med hjälp av dessa gåvor, som de från början inte kan hantera, ska de rädda världen ifrån en grym drake som i 100 år suttit fjättrad i bojor av is, men med mörk magis hjälp nu är fri. Vägen dit kantas av småäventyr, som de kastas in i för att de i ungdomligt oförstånd vägrar att lyssna på äldre och visare män... Alla som har egna barn kan väl relatera till det problemet.

Det här är en ruskigt enkel bok, som skulle passa min 10-åring bra. För mig blir det lite väl enkelt, även om den egentligen är väldigt bra skriven. Men jag fastnar hela tiden på det där med ungdomligt oförstånd, jag kan inte låta bli att sucka när de nödvändigtvis måste revoltera och känna sig orättvist behandlade bara för att vuxna inte inviger dem i alla sina hemligheter, och för att vuxna faktiskt ibland vet bättre. Kan vara att äldsta dottern är på väg in i den prepubertala åldern som spökar.

En saga är det, och det blir säkert en bra sådan, för som de flesta fantsyböcker så är den inte avslutad. Del 2 ska ha kommit, men jag tror att jag överlåter den åt barnen.

Bokomslag: "Drakens bok"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0