Linda Olsson "Sonat till Miriam"

Jösses vad den kvinnan kan skriva böcker. Jag ryser av vällust. Jag är avundsjuk på er som har den kvar att läsa, precis som jag var till bokens föregångare "Nu vill jag sjunga dig milda sånger". Att ursprungssvenskan Linda den här gången ville börja att ge ut sin nya roman här i Sverige niger jag och tackar vackert för, jag hoppas det fortsätter på det viset så jag inte behöver vänta länge på nästa. Jag har fått mig en all-time-favourite-författare tror jag minsann!
Det är inte ofta roman nr två lever upp till samma nivå som nr ett, men frågan är om inte Linda Olsson har gjort snäppet bättre ifrån sig med "Sonat till Miriam", hur det nu kan gå till. Ut och köp!

Adam Anker låter dagarna flyta iväg i tristess och ensamhet i Nya Zeeland dit han emigrerat med sin dotter MIriam nitton år tidigare. Miriam finns inte kvar i livet dock, hon togs ifrån honom alltför tidigt och Adam vet inte hur han skall kunna fortsätta leva utan sin älskade dotter. Ett av hennes hårspännen väcker minnen till liv i alla fall, och Adam vågar börja ett sökande efter ursprung som en anledning till att finna sig själv och för att knyta samman länken till Miriam. Sökandet leder honom till Krakow och till Stockholm, till andra världskrigets judeutrotning och till tjugo år gamla minnen av kärlek och längtan, till familjehemligheter och till Henne.

Den här romanens ledord är vemod och ödmjukhet och kärlek tycker jag, rakt igenom. Den är v a c k e r.

Omslagsbild: ISBN 9789100118426, Sonat till Miriam

Kommentarer
Postat av: Lotta

Jag har inte läst nån av hennes böcker, men hört mycket bra om dem. Tror att de passar mig, så jag ska se till att läsa dem.

2008-09-07 @ 07:12:19
URL: http://hyllan.blogg.se/
Postat av: Syster C

Kanon! Visste inte att hon kommit ut med bok nr. 2, men nu vet jag och ska snarast inhandla!



Kram

2008-09-12 @ 10:41:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0